Varför ska du skapa och ta fram en persona?

Att jobba med en persona gör att du kan nå dina kunder på ett djupare plan. När du har kokat ner och sammanställt din ultimata kund kan du enklare skapa erbjudanden och annonser som lockar just din persona, som faktiskt är din idealkund.

Ex. Du jobbar med försäljning av städtjänster. Din idealkund är en person som vill ha ett rent hem men inte alltid har tiden för att ha ett välstädat hem.

Vi kan anta att ditt främsta segment är kvinnor mellan 40-50 år.

Vi skapar en persona utifrån de förutsättningarna och namnger henne så att hon blir “verklig”, samt bestämmer mer konkret hennes personlighet, drömmar och utmaningar.

Din persona:
Karin Algotsson, 43 år, bor i radhus i Kungsbacka tillsammans med sin man och två barn som är i tonåren och deras hund. Karin jobbar i receptionen på Kungsbacka sjukhus, där har hon jobbat de senaste 7 åren. Hon är utbildad medicinsk administratör och trivs bra med sitt yrke, ibland funderar hon på att söka nytt jobb, en mer avancerad roll, som avdelningschef på en större firma. På jobbet sköter hon det mesta administrativ och är omtyckt av sina kollegor, många kommer till henne för råd och stöd. På jobbet blir hon lätt stressad då hon har stor kunskap och många vill ha hennes hjälp där. Det kan vara både privata frågor och yrkesmässiga frågor som Karin måste hantera en vanlig arbetsdag, vilket gör henne extra trött på kvällarna när hon kommer hem.

På sin fritid vill Karin umgås med sin familj, barnen kommer snart att flytta och hon vill göra det mesta av tiden som är kvar med barnen i huset. Förutom familjen är hennes stora intresse är att läsa böcker, gärna deckare och hon försöker att träna två gånger i veckan, men med alla andra måsten hinner hon inte alltid. Det ska städas, tvättas, hon måste åka och handla, maten ska lagas, trädgården behöver fixas och mer därtill, för att hemmet ska kännas hemtrevligt, rent och fräscht. Karin spenderar även tid på sociala medier, främst Instagram och Pinterest för inspiration kring heminredning och nya böcker.

Hon känner att hon inte får någon hjälp från övriga familjemedlemmar med hushållssysslorna och drömmer om lite avlastning och hjälp. Kan hon inte få det från familjen måste hon få det från annat håll så hon orkar med vardagen och livspusslet!

Utifrån detta vet du att Karin behöver hjälp med:
● Städning av hemmet
● Trädgårdsarbete
● Annan hemservice (ex. handla mat, gå ut med hund etc.)

När vi har all denna fakta kan vi ta fram ett budskap som verkligen passar Karin. Många känner säkert igen sig i Karin vilket gör att din persona som är fiktiv, kommer att bli ganska verklighetstrogen.

Hur gör vi då? Vi kan börja med att skapa material som gör att Karin får upp ögonen för dig och ditt företag, börja med att skapa tre delar/erbjudanden som du vill nå Karin med. Här några kommer förslag:

Ex. på din tjänst: Städ och hemservice

Erbjudande 1: “5 tips på städprodukter som underlättar din vardag!” – Skapa en guide med tips på 5 produkter som gör städningen lite smidigare. Gör den nedladdningsbar så får du in mailadresser och kan fortsätta att bearbeta kunden.

Erbjudande 2: “Så gör du din trädgård redo för hösten!” – Dela ett inlägg på dina sociala medier, gärna en video, med dina främsta tips på hur man gör trädgården “höstfin” och redo inför vintern.

Erbjudande 3: “Boka hemstäd under november månad och vi rengör din ugn gratis!” – Här vill vi att kunden ska konvertera, erbjud din tjänst tillsammans med ett erbjudande kunden inte kan tacka nej till!

När du skapat dina erbjudanden kan du påbörja arbetet av att sprida dessa för att nå din persona och få in varma leads.

Lycka till!